Ana içeriğe atla
HZ.PEYGAMBER, DİN VE SAMİMİYET
Bizleri yaratan, ezeli ve ebedi olmayan Allah(c.c)’a sonsuz hamd-ü senalar ve O’nun kutlu nebisi, âlemlere rahmet olarak gelen Efendimiz Hz. Muhammed(sav)’e salat ve selam olsun.
İnsanlık Rasulullah(sav) ile tanıştığında biçare idi. Allah insanlığı bu biçarelikten kurtarmak için rahmet pınarını, Hz. Muhammed(sav)’i onlara gönderdi. Artık insanlar O’nunla(sav) şekillenecek ve O’nunla(sav) Allah’a tam manasıyla kulluğu öğrenecekti. Bunun için de O’na(sav) din olarak İslam seçildi.[1] Peygamber(sav) insanları bu dine çağıracak ve kendisine nazil olan Kur’an’ın yanı sıra sünnetleriyle de insanları doğru yola iletecekti. Rasulullah(sav) üzerine düşen bu görevi yaptı[2] ve Refik-i Ala’sına kavuştu.[3]

            Şimdi bize düşen görev ise dini anlamaya çalışmak ve anlayıp öğrendiklerimizi hayatımıza samimi bir kalple aktarmak olacaktır. O halde işe öncelikle dinden başlayalım. Din nedir sorusunun karşılığı lügatte; âdet, durum; ceza, mükâfat; itaat olmak üzere üç anlam ihtiva eder. Terim olarak ise dinin bu son anlamdan geldiği belirtilir. Yani din; Allah tarafından konulan ve insanları O’na ulaştıran yoldur.[4] Madem din Allah’a ulaştıran bir yol; o zaman bu yol emek ve samimiyet isteyen bir yoldur kesinlikle.
           
Peki, samimiyet nedir? Samimiyet ise lügatte; içtenlik, candan, kalbî, art niyetsizlik, menfaatsizlik anlamlarını ihtiva eder.[5] O halde dinde samimiyet ifadesi Allah’ın emirlerine uymak ve yasaklarından kaçınmak, Resulullah(sav)’ın sünnetlerine sıkı sıkıya sarılmak ve bunları yaparken hiçbir karşılık beklemeksizin insanın en kalbî duygularla dini yaşamasıdır. Zaten Allah(c.c) da yüce kitabı Kur’an’da şöyle buyurmaktadır;
   وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ
            “Hâlbuki onlara, ancak dini Allah’a has kılarak, hakka yönelen kimseler olarak O’na kulluk etmeleri, namazı kılmaları ve zekâtı vermeleri emredilmişti. İşte bu dosdoğru dindir.” [6]

            Resulullah(sav) da konu ile ilgili bir hadis-i şerifinde şöyle buyuruyor;
عن تميم الداري أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: الدين النصيحة . قلنا لمن؟ قال: لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم.
Temim ed-Dârî’den rivayet edildiğine göre, Hz. Peygamber: “Din, samimiyettir.” buyurmuştur. (Râvi der ki:) “Biz, ‘Kime karşı?” diye sorduk. O da “Allah’a, Kitabına,      Resulüne, Müslümanların önderlerine ve bütün Müslümanlara karşı.” buyurdular.”[7]

Resulullah(sav) bu hadis-i şerifte gördüğümüz üzere dindeki samimiyetin de sınırlarını çizmiştir. Biz bu hadise göre ibadetlerimizde, davranışlarımızda aslında tüm hayatımızda yukarıda Efendimiz(sav)’in zikrettiği isimlere karşı sorumluyuz ve bu sorumluluk çerçevesinde hayatımızın samimi olması zorunluluğunu beraberinde getirmektedir.

            Burada bir parantez açmak istiyorum. Konuşmamızın başından itibaren biz dindeki samimiyetin her alanda olması gerektiğini vurguladık. Ama ne yazık ki insanlarımız bu hususun yalnızca ibadette olduğu kanısındalar. Gerçi zannımca artık o bilinçte unutulmuş ve insanlar artık hayatlarında bildiklerini okumaktalar. Hâlbuki Müslüman her alanda Müslüman olmak zorundadır. Ticarete gelince Müslüman bir tüccarın yalan üzere satış yapıp sonra namazda af istemesi samimi olduğunu gösterir mi? Veya iman ettiğini söyleyen bir doktorun sigaranın sağlığa zararından bahsedip iki dakika sonra kendisinin de sigara içmesi imanının gerçek bir iman olduğunu gösterir mi? Örnekler bu şekilde uzar gider. Ama ne yazık ki durumumuz ortada. İbadete gelince kılı kırk yararcasına hassas davranan bizler camiden çıkınca, iftarı yapınca neden bu hassasiyeti gösteremiyoruz? Biz bu durumda ancak kendimizi kandırmış oluruz. Şunu da iyi bilmeliyiz ki, Allah bizi bizden daha iyi biliyor. Yüce Kur’an da bu husus şöyle zikrediliyor;
قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ  .
“De ki: İçinizdekini gizleseniz de, açığa vursanız da Allah onu bilir. Göklerdeki ve yerdeki her şeyi de bilir. Allah herşeye hakkıyla gücü yetendir.”[8]

            Son olarak bizlerin bu dünyaya geliş gayesi Allah’a tam bir iman ile bağlanmaktır. Kısacası ona kul olmak yani Abdullah olmaktır. Biz bu gayeden şaşmaz isek Allah bizleri vaat ettiği cennetine koyacaktır. Resulullah(sav) hiçbir zaman istikametini değiştirmemiş ve hep bu doğrultuda gitmiştir. Ömrünün son anına kadar da insanlığı bu çizgiye çekme uğraşında olmuştur. Niçin? Allah’a kulluk için. Nasıl? Samimi bir kalp ile. Resulullah(sav) böyle yaparak bize de kulluğun sistemini öğretmiştir.

            Ya Rabbi! Bizlere hakkıyla kulluk yapabilmeyi nasip et. Bizi Senin ve Resulünün yolundan ayırma. Ya Rabbi! Bizlerin göğüslerini aç ve Ferahlat ki sana olan imanımızı tam manasıyla ifa edelim. Ya Rabbi! Kirlenmiş kalplerimizi merhametinle yoğur ve sana olan sevgimizi artır. (Âmin)



[1] Maide Suresi, 5/3
[2] Veda Hutbesi
[3] Buhari, Megazi  83, Müslim, Fezail 87
[4] TDV İslam Ansiklopedisi c9, sy 312
[5] Büyük Türkçe Sözlük D. Mehmet DOĞAN, sy 1138
[6] Beyyine Suresi, 98/5
[7] Müslim, İman 95
[8] Âl-i Imran, 3/ 29

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BEYTÜ’L-MAKDİS MUALLİMİ: UBÂDE B. SÂMİT             Ubâde b. Sâmit 586 yılında Medine’de o gün ki adıyla Yesrib’de dünyaya geldi. Ensâr’ın Hazrec koluna mensup olan Hz. Ubâde’nin (ra) babası Sâmit b. Kays, annesi ise Kurretulayn bt. Ubâde’dir. Annesinin babasından yani dedesinden ismini alan Hz. Ubâde’nin Cemile bt. Ebû Sa’sa’a’dan Velid isminde bir oğlu dünyaya gelmiştir. Arap adetlerinde genel olarak ilk erkek çocuk babasına künye olduğu için Ubade’nin künyesi de Ebu’l-Velîd/Velid’in babası olmuştur. Ubâde b. Sâmit’in (ra) diğer hanımı da Enes b. Malik’in teyzesi Ümmü Haram bt. Milhan’dır. Mekkeli Müslümanlar hicret edince Allah Resulü (sas) onları Medineliler ile kardeş kıldı ve bu kardeşleştirmede Ubâde b. Samit’in (ra) muhacir kardeşi Ebu Mersed Kennâz b. Hasîn oldu. [1] İTAAT AHLAKI             Ubâde b. Sâmit’i (ra) ve ailesini imana taşıyan güzide isim aynı zamanda Medine’yi de İslam ile buluşturan Es’âd b. Zürare (ra) olmuştu. Medine’nin kaderinde büyük rol oynayan

İmtihanlar Ardında Saklı Bir Miraç

İmtihanlar Ardında Saklı Bir Miraç سُبْحَانَ الَّـذٖٓي اَسْرٰى بِعَبْدِهٖ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ اِلَى الْمَسْجِدِ الْاَقْصَا الَّذٖي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ اٰيَاتِنَاؕ اِنَّهُ هُوَ السَّمٖيعُ الْبَصٖيرُ ﴿١﴾ “Bir gece, kendisine bazı âyetlerimizi gösterelim diye kulunu Mescid-i Harâm’dan çevresini mübarek kıldığımız Mescid-i Aksâ’ya götüren Allah eksikliklerden münezzehtir. O, gerçekten her şeyi işitmekte ve görmektedir.” (İsrâ, 17/1)  İçinde yaşadığımız şu günlerde yüreklerin dayanamayacağı, göz pınarlarının tükeneceği imtihanlar yaşıyoruz. Yeryüzünün sahibi olan Rabbimiz, üzerine ayak bastığımız kara parçasını sünnetullah gereği depremlerle sınamaktadır. Buna yeryüzü açısından bakarsak fiziken bu çok normal bir durumdur. Allah, yarattığı toprağında zaman zaman nefes almasını, yer değiştirmesini bizim deprem diye tabir ettiğimiz doğal afet ile sağlamaktadır. Ancak insanlar nazarından olaya baktığımızda ise bu afetin özellikle ülkemizde ne yazık ki gözyaşı, ac
Peygamber Müjdesi: İstanbul’un Fethi Rahman ve Rahim Allah’ın Adıyla “Kostantiniyye, bir gün fetholunacaktır. Onu fetheden asker ne güzel asker, Onu fetheden komutan ne güzel komutandır.”   (Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, 18957) Ülkelerin, şehirlerin dünyevî amaç ve hedeflerle alınması fetih değildir. Fetih, Allah’ın rızası için yine O’nun adını taşınabilecek en uzak noktalara ulaştırmaktır. Fetihler ancak İslam ile fetih kimliği kazanırlar. Bu kimlik olmadan alınan her bir yere fetih değil gasp denilir. İstanbul’un fethini anlayabilmek için öncelikle İslam’ın ortaya çıktığı ilk asra yani Asr-ı Saadet’e bakmamız gerekmektedir. Asr-ı Saadet’te yaşanan bir hadise İstanbul’un fethini müjdelemekteydi. Hendek Savaşı için hendekler kazılırken Sahabîler bir kayaya denk geldiler. Nakledildiğine göre, kazı esnasında bu kayayı aşabilmek için Hz. Peygamber(sav) çağrılmış ve üç balyoz vuruşu ile engel ortadan kaldırılmıştı. Yine rivayetlerde geçtiğine göre, Hz. Peygamber(sav) her üç vu